PENGGUNAAN PERISIAN WEB 2.0 UNTUK PEMBELAJARAN BAHASA
PENGGUNAAN PERISIAN WEB 2.0 UNTUK PEMBELAJARAN BAHASA
APLIKASI WEB 2.0 DALAM PENDIDIKAN
- Merupakan satu revolusi kepada penggunaan internet dan web yang mempunyai ciri perkongsian maklumat, mudah kendali, reka bentuk berpusatkan pengguna dan Kerjasama di World Wide Web.
- Laman Web 2.0 membolehkan pengguna untuk berinteraksi dan bekerjasama antara satu sama lain atau dalam erti kata yang lain media sosial (Md. Mokter & Hasan 2011).
- Ciri Web 2.0 yang mesra pengguna membolehkan interaksi sosial di dunia maya berlaku dan ianya telah menjadi keperluan kerana sifatnya yang boleh berkongsi maklumat, bekerjasama dan diekploitasi (Md. Mokter & Hasan 2011).
- Konsep Web 2.0 yang tidak dibatasi oleh system operasi tertentu membolehkannya diakses di mana-mana sahaja secara atas talian melalui telefon ataupun tablet.
FUNGSI APLIKASI WEB 2.0
- Alat perkongsian dan penciptaan
- Papan Interaktif
- Rangkaian Sosial
- Penyimpanan awam
- ALAT PERKONGSIAN DAN PENCIPTAAN
- Aplikasi yang membenarkan penggunanya berkongsi bahan-bahan rujukan, mengubah dan menghasilkan produk baru yang lebih baik (Virkus & A.Bamigbola 2011).
- Cth: Slideshare, Youtube, WordPress, Blogger dan Blendspace.
- Pengguna juga dapat persembahkan sesuatu maklumat dengan lebih menarik.
- Cth: Prezi, Powtoon, Zoho show, Flipsnack.
- Pengguna juga boleh berkolaborasi antara satu sama lain dan berkongsi hasil kerja masing-masing.
- Cth: Pinterest, Scoop it dan Thumblr.
- Fungsi ini mampu membantu pelajar dan pengajar untuk mencapai matlamat pembelajaran dan pengajaran yang berkesan sama ada dalam kelas atau di luar kelas.
2. PAPAN INTERAKTIF
- Berfungsi sebagai ruang di mana pelajar dan pengajar dapat berkongsi maklumat seperti text, gambar, video dan audio dalam satu antaramuka.
- Semua ahli kumpulan dapat melihat semua maklumat yang ditulis di atas papan interaktif dan saling bertukar idea sesama ahli.
3. RANGKAIAN SOSIAL
- Mewujudkan rangkaian sosial antara pelajar dan pengajar. Cth: Facebook, Twitter, Google Plus, Schoology, LinkedIn
- Secara asasnya, rangkaian sosial mengandungi komponenkomponen seperti forum, galeri gambar atau video, profil pengguna, bahagian muat naik dan turun serta komponen yang bersesuaian.
- Pelajar dan pengajar juga boleh membina group atau page.
- Pengajar dan pelajar dapat berkongsi maklumat dan bertukar pandangan mengenai sesuatu topik pembelajaran yang diutarakan di dalam group atau page.
4. PENYIMPANAN AWAM
- Mampu menyimpan kesemua maklumat penting dalam pelbagai format secara dalam talian apabila pengguna aplikasi ini memuat naik fail ke dalam ruang penyimpanan awam pengguna.
- Fail tersebut juga boleh dikongsi dengan pengguna yang lain.
- Menjimatkan kos mencetak tugasan dan pelajar dapat menghantar pada bila-bila masa dan di mana sahaja. Cth: Dropbox, Google Drive, Skydrive
APLIKASI WEB 2.0: YOUTUBE
- Youtube kini menjadi satu bentuk media baharu Web 2.0 yang popular. oLaman perkongsian video yang popular untuk memuat naik, menonton dan berkongsi petikan video.
- Menjadi platform media sosial ke-2 popular setelah facebook.
- Setiap hari Youtube memiliki lebih dari 122 juta pengguna aktif.
- Kelompok pengguna aplikasi ini dalam lingkungan umur 15-35 tahun.
Strategi Penggunaan Youtube dalam P&P
1. SEGMEN – benarkan pelajar menonton video dalam beberapa segmen
pendek.
2. NOTA – video amat sesuai untuk membina kemahiran pencatatan nota.
Ambil nota semasa tontonan pertama, kemudian putar semula dan ulang
tayang untuk membuat semakan nota.
3. JEDA – gunakan butang jeda (pause) untuk menghentikan video seketika
agar pelajar dapat meramal perkara yang akan berlaku atau mengingat
semula perkara yang telah berlaku.
4. TANPA SUARA – bagi babak video yang menekankan visual, padamkan
suara dan ceritakan. Teknik ini sangat sesuai untuk penyenaraian
Langkah-Langkah sesuatu proses.
5. TANPA GAMBAR – gunakan petunjuk audio untuk menerangkan gambar
yang ditayangkan. Bandingkan ramalan dengan video sebenar.
6. PRATONTON setiap video dengan teliti untuk menentukan kesesuaiannya
dengan objektif pelajaran dan hasil pembelajaran pelajar.
7. GABUNGKAN video dengan keseluruhan pengalaman pembelajaran
secara menambahkan komponen eksperimen pelajaran.
8. POTONG – gunakan penyunting video dalam talian seperti
www.cuts.com atau www.eyespot.com bagi mendapatkan konsepkonsep sesuai dengan topik pelajaran. Apabila melakukan pratonton, cari
segmen yang benar-benar berkaitan untuk aktiviti atau pelajaran yang
telah dirancang.
9. FOKUS – berikan tugas khusus kepada pelajar ketika menonton.
Perkenalkan video dengan mengemukakan soalan, perkara untuk
diperhatikan, perbendaharaan kata yang jarang didengar dan sebagainya.
Dengan ini, guru dapat mengekalkan focus pelajar kepada tugasan dan
mengarahkan pengalaman pembelajaran kepada objektif pembelajaran.
10. SELEPAS – selepas menonton, pertimbangkan: apakah yang menarik
minat mereka? Perkara apakah yang tidak difahami oleh mereka? Minta
pelajar menulis komen/resensi tentang video tersebut, dsbg.
Comments
Post a Comment