PUNCA DAN AKIBAT ICT

 PENGGUNAAN TEKNOLOGI ICT

  • Era globalisasi dunia
  • Pemodenan
  • Perubahan terhadap gaya hidup berorientasikan teknologi
  • Kemajuan maklumat

  • Perubahan dunia masa kini amat pantas hasil ledakan teknologi malumat
  • Setiap hari pelbagai hasil ciptaan baru dari inovasi teknologi
  • Teknologi dan maklumat telah berjaya menghapuskan batasan sempadan sesebuah negara
  • Salah satu daripada sepuluh kecenderungan manusia ialah maklumat
  • Maklumat sangat berharga dalam dunia globalisasi hingga ia menjadi penentu dan penggerak kepada masa depan
ICT merupakan teknologi yang diperlukan untuk memproseskan dan menyampaikan data
  1. Ruang pencarian tajuknya sangat luas
  2. Secara tepat dan mudahnya adalah penggunaan komputer dan perisian untuk mengubah, menyimpaan, melindungi, memproses, memindah, melihat, dan mendapatkan maklumat tanpa mengira tampat dan waktu



Pentadbiran

  • Sistem pentadbiran menjadi lebih cekap dan berdaya saing seiring dengan negara-negara maju yang lain
  • Setiap urusan dengan jabatan-jabatan kerajaan dipermudah dan dipercepat seperti e-pendaftaran, e-kerajaan, e-perolehan, e-cukai, e-wallet, e-belia dan sebagainya
  • Pengguna dengan mudah dapat mengakses maklumat dalam pelbagai perkara.
Perdagangan

  • Meningkatkan hubungan perdagangan
  • Teknologi maklumat dan komunikasi telah merancakkan lagi aktiviti perniagaan di seluruh dunia melalui internet
  • Pengguna dapat membeli barangan dari seluruh dunia tanpa mengira masa dan jarak. Pemindahan wang dapat dilakukan dengan mudah dan cepat.
  • Merangsang peningkatan ekonomi negara
Urusan harian

      • Memudahkan urusan harian.

      • Bayaran bil utiliti, pinjaman, pemindahan wang, jual beli barangan keperluan, dan lain-lain lagi               dapat dilakukan melalui internet.
      • Pengguna tidak perlu beratur panjang, menjimatkan masa, tiada masalah parkir, dan tiada kos                 pengangkutan.

Meningkatkan bidang pendidikan
       • Pelbagai maklumat boleh diakses pada bila-bila masa dan ini memudahkan pelajar mendapatkan             maklumat.
       • Pengajaran dan pembelajaran juga menjadi lebih menarik perhatian para pelajar.

ISU DAN CABARAN TEKNOLOGI  (ICT)

CETAK ROMPAK
        KEMENTERIAN PERDAGANGAN DALAM NEGERI, KOPERASI, DAN KEPENGGUNAAN

 ISU JENAYAH SIBER
                                     

          KEMENTERIAN KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA
         Jenayah siber atau jenayah maya merupakan jenayah yang amat luas bentuknya iaitu meliputi penggodaman simpanan maklumat dalam komputer , pencurian butir butir peribadi untuk tujuan penipuan pencurian wang ,penyebaran fitnah dakyah , propaganda penularan virus.

ISU GEJALA SOSIAL DAN PENGARUH LAMAN SOSIAL

• Pengaruh remaja masa kini melayari sumber atau gambar yang tidak bermoral
• Pada masa ini , penggunaan laman sosial melalui internet amat popular dan menjadi trend di Malaysia.
• Laman sosial seperti “Facebook”, “Instagram”, “Twitter”, Tiktok ” dan sebagainya mendapat perhatian masyarakat di negara ini terutamanya golongan remaja

ISU PERMAINAN DAN PERJUDIAN SECARA ONLINE.
  • Perjudian Online ataupun judi dalam talian merupakan sebarang bentuk permainan perjudian yang dimainkan menggunakan komputer atau peranti mudah alih seperti telefon pintar dan sambungan internet. Perjudian dalam talian menawarkan hampir semua pertaruhan yang terse- dia di kasino hidup seperti pertaruhan sukan, permainan kasino tradisional, slot video dan banyak lagi
                                  
ISU CYBER TERRORISM
berhubungan dengan pergerakan , oleh pertubuhan-pertubuhan pengganas , dari serangan gangguan
terhadap sistem maklumat untuk tujuan utama kecemasan dan panik

CYBERBULLY





  • Perbuatan buli siber ini merupakan perbuatan berulang dengan tujuan untuk menakutkan, mendatangkan kemarahan dan memalukan seseorang menggunakan kemudahan komunikasi manggunakan teknologi seperti teks, chatting, emel, laman web sosial, telefon bimbit dan permainan internet.

Comments