PENGENALAN TEKNOLOGI DIGITAL MUTAKHIR

 TEKNOLOGI DIGITAL MUTAKHIR

  • Teknologi berubah, maka kita mesti mengikut perubahan agar kekal celik teknologi.
  • Literasi digital melibatkan pengetahuan dan pemahaman semasa tentang komputer, peranti mudah alih, web dan teknologi yang berkaitan.

Komputer ialah peranti elektronik, beroperasi di bawah kawalan dan arahan yang disimpan dalam ingatannya sendiri.



  • Komputer 
  • Tablet
  • Desktop dan All in one
  • Server


Peranti mudah alih dan permainan

  • Telefon pintar
  • kamera digital
  • pemain media mudah alih dan digital
  • e-buku
  • peranti boleh pakai
  • peranti permainan
Data dan maklumat


  • Papan kekunci yang mengandungi kekunci, yang kita tekan untuk memasukkan data dan arahan ke dalam komputer atau peranti mudah alih.


  • Peranti penunjuk ialah peranti input yang membolehkan pengguna mengawal simbol kecil pada skrin, dipanggil penunjuk.
  • Sesetengah peranti mudah alih dan komputer membolehkan kita bercakap arahan data menggunakan input suara dan menangkap imej. Gerakan penuh secara langsung menggunakan input video.
  • Pengimbas ialah peranti input penderiaan cahaya yang menukarkan teks dan imej bercetak ke dalam bentuk yang boleh diproses oleh komputer.




  • Peranti output ialah sebarang komponen perkakasan yang menyampaikan maklumat daripada komputer @ peranti mudah alih kepada satu @ lebih orang.
  • Pencetak pula peranti output yang menghasilkan teks dan grafik pada medium fizikal seperti kertas dan bahan lain
  • Pencetak 3D boleh mencetak objek pepejal seperti pakaian, prostetik, cermin mata, implant, mainan, alat ganti dan banyak lg.
  • Paparan ialah peranti output yang menyampaikan maklumat teks, grafik dan video secara visual.
  • Pembesar suara membolehkan anda mendengar audio seperti muzik, suara dan bunyi lain contohnya ialah fon telinga dan fon kepala
  • Memori terdiri daripada komponen elektronik yang menyimpan arahan yang menunggu untuk dilaksanakan dan data yang diperlukan oleh arahan tersebut.
  • Komputer menyimpan data, arahan dan maklumat pada media storan.
  • Peranti storan merekodkan (menulis) dan atau mendapatkan semula (membaca) item ke dan dari media storan.

Web adalah kumpulan halaman dalam suatu domain yang memuat tentang berbagai informasi agar dapat dibaca dan dilihat oleh pengguna internet melalui sebuah mesin pencari. Informasi yang dapat dimuat umumnya berisi mengenai konten gambar, ilustrasi, video, dan teks untuk berbagai macam kepentingan.

  • Internet ialah koleksi rangkaian komputer di seluruh dunia yang menghubungkan berjuta-juta perniagaan, agensi kerajaan, institusi pendidikan dan individu.
  • Website adalah salah satu media yang paling sering untuk diakses dan digunakan dalam mencari berbagai informasi dan sarana komunikasi. Faktor utamanya terjadi akibat perkembangan internet dari tahun ke tahun mengalami peningkatan dari sisi pengguna aktifnya. 
  • Setiap orang tentu mengakses internet menggunakan berbagai perangkat, mulai dari desktop, mobile, hingga tablet. 
  • Contoh yang sering digunakan dalam kehidupan sehari-hari yaitu Google, Twitter, Facebook, Detik, CNN, dan lain sebagainya. 
  • Tentu saja dari berbagai website yang tersedia memiliki fungsi dan fitur yang berbeza pula, ada yang bergerak di bidang e-commerce, media sosial, bisnis, media informasi, dan lain-lain.

  • biasanya untuk tampilan awal dapat diakses melalui halaman utama (homepage) menggunakan browser dengan menuliskan URL yang tepat. Di dalam sebuah homepage, juga memuat beberapa halaman web turunan yang saling terhubung satu dengan yang lain
Pelayar ialah perisian yang membolehkan pengguna dengan sambungan Internet mengakses dan melihat halaman web pada komputer atau peranti mudah alih



Enjin carian ialah perisian yang mencari tapak web, halaman web, imej, video, berita, peta dan maklumat lain yang berkaitan dengan topik tertentu



Rangkaian sosial dalam talian menggalakkan ahli berkongsi minat, idea, cerita, foto, muzik dan video mereka dengan pengguna berdaftar lain

Keselamatan dan keselamatan digital adalah penting bahawa pengguna melindungi komputer dan peranti mudah alih mereka.
  • privasi
  • virus dan perisian hasad lain
  • isu-isu alam sekita
  • kesihatan
Pengkomputeran hijau melibatkan pengurangan tenaga elektrik yang digunakan dan sisa alam sekitar yang dihasilkan apabila menggunakan komputer
Strategi termasuk:
  • Kitar semula
  • Menggunakan perkakasan cekap tenaga dan ciri penjimatan tenaga
  • Mengawal proses pembuatan
  • Memanjangkan hayat komputer
  • Menderma segera atau melupuskan komputer yang diganti dengan betul
Program dan aplikasi





Perisian, juga dipanggil program, memberitahu komputer tugasan yang perlu dilakukan dan cara melaksanakannya
  • Memasang atur cara ialah proses menyediakan atur cara untuk berfungsi dengan komputer, peranti mudah alih, pencetak dan/atau perkakasan lain
  • Setelah dipasang, anda boleh menjalankan program supaya anda boleh berinteraksi dengannya
  • Anda berinteraksi dengan program melalui antara muka penggunanya
Pembangun perisian, kadangkala dipanggil pembangun atau pengaturcara, ialah seseorang yang membangunkan program dan aplikasi atau menulis arahan yang mengarahkan komputer atau peranti mudah alih untuk memproses data menjadi maklumat





Komunikasi dan rangkaian

Dalam tempoh sehari, kemungkinan besar anda menggunakan, atau menggunakan maklumat yang dijana oleh, satu atau lebih daripada teknologi komunikasi ini

Peranti komunikasi ialah perkakasan yang mampu memindahkan item dari komputer dan peranti ke media penghantaran dan sebaliknya



Contoh teknologi komunikasi tanpa wayar termasuk wifi, bluetooth dan radio selular





Rangkaian ialah koleksi komputer dan peranti yang disambungkan bersama, selalunya secara wayarles, melalui peranti komunikasi dan media penghantaran

Kegunaan Teknologi

  • Pendidikan
  • Kerajaan
  • Kewangan
  • Pelancongan
  • Hiburan
  • Runcit
  • Sains
  • Kesihatan
  • Penerbitan
  • Pembuatan

Comments